Programma klas 3

 

Wie ben ik, groep en team:

Weten wie jij bent in groepen en teams is iets wat een heel leven een rol speelt en een belangrijke factor ook als het gaat om goed kunnen samenwerken; op school, bij de sport, tijdens je stage en je baan. Wij vinden het belangrijk dat de leerlingen zich bewust worden van hun rol en ook hun aandeel binnen een groep of team.

  • Tijdens de introductiedagen organiseren de mentoren klas 3 twee teambuildingsdagen.
  • We bekijken tijdens de LOB les met de klas een film over groepsdynamiek/-gedrag en bespreken die na met de klas en maken een filmverslagover over de film (telt ook mee voor CKV).
  • Kennismakingsspel, aandacht voor respectvol met elkaar omgaan en ‘elkaar kennen is elkaar begrijpen en met elkaar kunnen werken’. (IJsberg- gedrag- oorzaken van gedrag); wie ben jij in de groep en wat is jouw rol? Wat laat je van jezelf zien? Wat zien anderen van jou? 

Wie ben ik?

Om tot een goede keuze te komen voor een vervolgopleiding is het belangrijk om te weten wie je bent. Wat zijn je kwaliteiten? Waar ben je nog niet zo goed in en wat kun je doen om dat te verbeteren? Wat zijn je hobby's en interesses? Enzovoorts. Bij LOB wordt daar onderzoek naar gedaan door LOB opdrachten en opdrachten in Qompas.

Snuffelstage

Alle leerlingen klas 3 lopen een dag mee bij een beroepsbeoefenaar. Dit is een voorbereiding op het doen van de grote stage en een verkenning van het beroepsveld. De leerling zoekt zelf een adres waar ze een dag doorbrengen en reflecteren op deze dag door middel van een werkblad wat wordt opgenomen in het Portfolio.

Opdracht Droombaan (wat wil ik)

Groot onderzoek naar opleidingen en beroepen bestaande uit een werkblad, PowerPointpresentatie maken, presenteren.

Doel: Onderzoek (kunnen) doen naar een opleiding en beroep, een breed beeld van mogelijke opleidingen krijgen. Alle leerlingen presenteren hun onderzoek over een opleiding/beroep aan elkaar en zo komen er ca 20 opleidingen per klas in beeld. Leren van elkaar en jezelf , jezelf kunnen presenteren.

Competenties en vaardigheden koppelen aan een opleiding/beroep.

Loopbaangesprek

Alle leerlingen krijgen een individueel loopbaan-/coachingsgesprek.

Tijdens dit gesprek kijken ze terug en vooruit, reflecteren op zichzelf, formuleren een paar doelen voor klas 4, en er wordt gesproken over mogelijke vervolgopleidingen. Een valkuilen- en kwaliteitenanalyse maakt onderdeel uit van dit gesprek. Deze gesprekken met de leerlingen worden gevoerd door de docenten LOB.

Alle LOB documenten worden opgeslagen in het Qompas portfolio.

Activiteiten door vakgroep LOB klas 3:

  1. Snuffelstage
  2. Voorlichtingsmiddag MBO Maasland (alle opleidingen van Lentiz MBO Maasland)
  3. Voorlichtingsmiddag door oud leerlingen (ca 20 MBO opleidingen zijn dan vertegenwoordigd)
  4. Voorlichtingsmiddag MBO Westland

Samenwerking met beroepenstage/werkplekleren

Tijdens de stage worden de leerlingen bezocht door docenten en een vast onderdeel van dit bezoek is een coachingsgesprek. Tijdens dit gesprek wordt onder andere aandacht besteed aan de loopbaancompetenties en hoe die in de praktijk worden toegepast én door de leerling worden ervaren.